اینستاگرام

اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی برای تجارت و کسب و کارهایی هستند که قصد دارند مشتریان، بازدید کنندگان و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند. اما زمانی که از شبکه های اجتماعی به درستی استفاده نشود می تواند باعث آسیب رسیدن و ایجاد خطرات برای وبسایت و برندتان شود.

در عین حال که بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می دهند، باید کاملاً از جوانب کار با آنها و خطرات و مشکلات کار نکردن درست با آنها کاملا مطلع باشید.

برخی از اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی که به هر قیمتی که شده باید از آنها دوری کنید:

داشتن پروفایل های متعدد به طور همزمان

Too many Social Networks 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، بیشتر شرکت‌ ها و کمپانی های بزرگ، تنها بر روی داشتن تعداد اندکی پروفایل در شبکه های اجتماعی برای برندسازی خود تمرکز کرده‌اند:

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. LinkedIn

امروزه بیش از 500 میلیون کاربر فعال در اینستاگرام و بیش از 100 میلیون کاربر فعال در پینترست هستند. برای سایت هایی که به عکس ها و تصاویر گرافیکی وابستگی بیشتری دارند، تمرکز بر روی شبکه هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و پینترست رایج تر است.

اما اگر وبسایت شما در زمینه‌ ای خاص و حرفه‌ ای فعالیت می کند و نیازمند در ارتباط بودن با اشخاصی در آن حرفه است، داشتن صفحاتی در لینکدین و توییتر برای شما بهتر است.

به خاطر داشته باشید شبکه ای که شما بیشترین فعالیت را در آن دارید، باید بیشترین بازگشت هزینه در مقابل سرمایه گذاری شما را داشته باشد.

راه حل: به جای آن که چندین صفحه در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترسنت، اینستاگرام و … به صورت همزمان داشته باشید و بخواهید همه آنها را به صورت همزمان مدیریت کنید، بر روی تعداد کمی از آنها فعالیت کنید (مثلاً بر روی یک یا دو صفحه) و وقت بیشتری برای آن بگذارید. این کار برای شما نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینکه در چندین شبکه فعال باشید و محتوای بی کیفیت تولید کنید.

به راحتی می توانید بررسی کنید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکه ها فعالند و زمان خود را در کدام پلتفرم صرف می کنند، سپس فعالیت خود بر روی آن شبکه ها را بیشتر کنید. هنگامی که شما نخستین پروفایل خود را ساختید و فعالیت خود بر روی آن را تکمیل کردید می توانید برای ساخت دومین صفحه در شبکه ای دیگر اقدام کنید.

عدم توجه به دیدگاه های منفی و انتقادات کاربران شبکه های اجتماعی

Negative Feedback 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

انتقادات و دیدگاه های منفی خیلی رایج هستند، نباید هیچوقت آنها را نادیده بگیرید.

این یک موقعیت خاص است که شما بدانید درخواست مشتریان از شما چیست و کدام بخش از خدمات ارائه شده شما، از نظرشان مطلوب نیست. به این ترتیب در آینده می توانید تمامی این نقاط ضعف را تغییر دهید و در نهایت بازار بهتری را برای کسب و کار خود فراهم کنید. اینکه این انتقادات را چگونه پاسخ بدهید نشان دهنده اعتبار برند شماست.

بسیاری از برندها و شرکت‌ های بزرگ به سادگی به این انتقادات و نظرات منفی توجهی نمی کنند و آنها را حذف می کنند، اما باید بدانید که این انتقادات و نظرات منفی نه تنها برای شما ضرری ندارند، بلکه فرصتی مناسب برای دستیابی به پیشرفت های بزرگ را در اختیار شما قرار می دهند.

از نظرات منفی درس بگیرید و مشکلات موجود را اصلاح کنید. همچنین با این روش می توانید نشان دهید که شما برای مشتریان خود احترام قائلید و به آنها ارزش می دهید. اگر به درستی این عملیات را انجام ندهید، مطمئن باشید در آینده متضرر خواهید شد. این مسئله یکی از مهمترین نکات فعالیت در شبکه های اجتماعی است که بسیاری از برندها آن را نادیده می گیرند.

راه حل: به تمامی این دیدگاه های منفی دقت کنید. دیدگاه های مثبت، حس خوب و انرژی بالایی به شما میدهند اما این دیدگاه های منفی هستند که برندتان را شکل می دهند چرا که با مطالعه این انتقادات می فهمید که مشتریان و بازار هدف شما چه چیزی از شما می خواهند.

البته منظور از دیدگاه های منفی آنهایی است که واقعاً به انتقاد از مبحث یا مشکل خاصی پرداختند، نه آن  هایی که بدون ذکر دلیل خاصی تنها با کلمات و جملات منفی بازی کرده اند.

ارسال مطالب مشابه

Posting Similar Content 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

ارسال مطالب مشابه به صورت مداوم برای بازدید کنندگانتان خسته کننده خواهد بود و آنها اینطور فکر می کنند که شما مطلب خاصی برای ارائه به آنها ندارید و به همین دلیل به مرور از شما نا امید خواهند شد.

به جای ارسال لینک ها و یا نقل قول ها یکی پس از دیگری، سعی کنید که روابط خود را با مشتریانتان تقویت کنید و بیشتر از گذشته با ایشان در تعامل باشید. اگر شما روند ارسال مطالب مشابه را ادامه دهید، کاربران به زودی از شما و مطالبتان خسته خواهند شد و شما آنها را از دست می دهید.

راه حل: به صورت مداوم مطالب جدید، جذاب و خلاقانه در صفحات شبکه های اجتماعی خود انتشار دهید. این کار به شما کمک می کند که کاربران و بازدیدکنندگان از صفحات شما بیشتر با شما رابطه برقرار کنند و روند دنبال کردن مطالب پر از خلاقیت و جدید شما را ادامه دهند. اگر حتی خودتان قادر به انجام این کار نیستید می توانید یک تیم تولید محتوا استخدام کنید یا با شرکتی که در این زمینه فعالیت می کند، همکاری کنید تا کار تولید محتوا و بروزرسانی شبکه های اجتماعی شما را برایتان انجام دهد.

اگر ایده هایتان به اتمام رسیده و نمیدانید چه مطالبی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید می توانید به سادگی با بررسی صفحات شبکه های اجتماعی 5 شرکت رقیب خود، ایده های جدید بسیاری به دست آورید و حتی از روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی آنها ایده بگیرید. سپس با تغییرات اندکی در این روش ها و به کار بردن ترفندهایی کوچک، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را تعیین کنید.

اما به خاطر داشته باشید که هیچ گاه دست از تلاش برای تولید محتوای خلاقانه و جدید برندارید.

ارسال مطالب زیاد در بازه زمانی کوتاه

burnout 01 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

آیا شما از آن برندهایی هستید که در بازه ی زمانی کوتاه، تعداد بسیار زیادی مطلب در شبکه های اجتماعی ارسال می کنید و سیلی از نارضایتی ها را برای مشتریان به وجود می آورد؟

در این صورت احتمال اینکه بازدید کنندگان به سادگی از روی مطالب شما رد شوند و حتی به آنها بی توجهی کنند، بسیار زیاد می شود. همچنین ممکن است حتی شما را از لیست کسانی که دنبال می کنند خارج کنند (Unfollow) و در آینده نیز با دیدن نام برند تان از شما فرار کنند.

شما باید این فعالیت ها (ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی) را به وسیله ی نرم افزار هایی که برای زمان بندی ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی ساخته شده اند کنترل کنید و در بازه های زمانی با فاصله های مشخصی این مطالب را ارسال کنید. زمان بندی ارسال پست یکی از مهمترین عوامل رشد یک صفحه در شبکه های اجتماعی است. در بین شبکه های اجتماعی، فیسبوک یکی از معروف ترین آنهاست که به شما این امکان را می دهد که با مشاهده میزان بازدید در ساعات مختلف (Analytics) بفهمید که در کدام ساعات از شبانه روز مطالبتان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین در کدامین ساعات مشتریان و کاربران مورد نظر شما بیشتر آنلاین بوده اند.

راه حل: یک تقویم ارسال مطلب برای خودتان درست کنید. برنامه ریزی کنید و در ساعات مشخصی این پست ها را ارسال کنید. برای مثال 4 الی 5 آپدیت در شبانه روز برای گوگل پلاس، همین تعداد برای فیسبوک و یا 10 تا 12 آپدیت برای اینستاگرام.

همچنین سعی کنید از محتوای گوناگون برای آپدیت و بروزرسانی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. استفاده کردن از متن بدون تصویر یا برعکس زیاد مناسب نیست. باید سعی کنید از تمامی حالات ارسال محتوا استفاده کنید. (از جمله ویدئو، متن، اینفوگرافیک، عکس، صدا و … )

عدم تحلیل آمار و نتایج

Measuring results 2 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای اینکه بتوانید بازار خود را روز به روز بهتر کنید، باید نتایج حاصل از هر بخش از تبلیغات خود را به طور کامل بررسی کنید. برای مثال نتایج حاصل از تبلیغات در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. مهم نیست نتایج منفی بوده اند یا مثبت. مهم این است که با بررسی و تحلیل و آنالیز آنها استراتژیتان را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی بهینه سازی کنید.

مسئله مهمی که وجود دارد این است که این نتایج را به طور کامل بررسی کنید. اینکه هر صفحه در شبکه های اجتماعی بر اساس مقدار زمانی که برایش صرف شده، چه مقدار بازگشت هزینه برای شما داشته و آیا در آینده باید همین روش را گسترش داد یا آن را تغییر داد؟ بررسی این موارد بسیار مهم هستند.

به خاطر داشته باشید که نباید تنها بر روی جمع کردن تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) و یا پسندها (Likes) و یا نظرات کاربران (Comments) تمرکز کرد. ممکن است شما روز به روز در تعداد این معیارها، رشد چشمگیری داشته باشید اما نرخ تبدیل شدن این آمار به مشتریان بسیار پایین باشد. در این صورت باید حتماً به دنبال استراتژی جدیدی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود باشید.

راه حل: هفته ای یک بار با تیم خود و همکارانتان نشستی داشته باشید و در رابطه با تحلیل بازار و میزان مشتریان خود از شبکه های اجتماعی تحلیل و بررسی انجام دهید. اگر آشنایی زیادی با تحلیل نتایج و نرخ تبدیل (Conversion Rate) ندارید می توانید برای مدیریت صفحات، تحلیل و بررسی آمار ورودی و نرخ تبدیل این شبکه های اجتماعی با یک شرکت متخصص همکاری کنید تا آنها  را برای شما به عهده گیرند.

آنالیز کردن نتایج و آمار بازدید از شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر زیادی در روند رشد تجارتتان داشته باشد و در آینده میزان مشتریانتان را افزایش خواهد داد.

اضافه کردن URL در بخش توضیحات

URL inside the description box 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

هیچ گاه آدرس (URL) را در بخش توضیحات مطلبی که در شبکه های اجتماعی ارسال می کنید قرار ندهید. این کار باعث می شود که کاربران بدون توجه به پستی که شما ارسال کردید و بدون دیدن محتوای آن به سادگی از روی مطلب شما بگذرند و مطلب بعدی را بخوانند.

راه حل: به جای آن می توانید در توضیحات متنی مرتبط با عکس ارسالی خود بنویسید و یا لینکی کوتاه با استفاده از کوتاه کننده های لینک یا همان URL Shortener ها قرار دهید که هم به چشم زیبا بیاید و هم باعث اذیت شدن کاربر نشود.

استفاده از هشتگ های نامرتبط

irrelevant hashtags 2 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

باید تلاش کنید که حتماً برای تمامی مطالب ارسالی خود از هشتگ های مناسب و درست استفاده کنید زیرا هشتگ ها از بهترین روش ها برای افزایش میزان بازدید مطالب شماست.

راه حل: سعی کنید با تحلیل و بررسی صفحات مشابه ببینید که آنها از کدام هشتگ ها بیشتر استفاده می کنند و شما نیز آن هشتگ ها را در استراتژی خود قرار دهید.

عدم استفاده از عکس در آپدیت ها

Not using images 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده نکردن از عکس ها می تواند نتیجه منفی و بدی بر روی برندسازی و جذب مشتری شما از طریق شبکه های اجتماعی بگذارد. نتایج و آمار نشان می دهد که استفاده از عکس ها در مطالب شبکه های اجتماعی نتیجه های بهتری را به دنبال داشته است. کاربران وقتی مطلبی را می خوانند دوست دارند که عکس های مرتبط و جذابی را در رابطه با همان موضوع ببینند. بنابراین، هنگامی که مطالبی را در شبکه های اجتماعی ارسال می کنید، سعی کنید عکس های مرتبط و جذابی را به همراه آنها ارسال کنید که این امر باعث افزایش میزان علاقه کاربران به خواندن مطالب شما خواهد شد.

راه حل: هر بار که صفحات شبکه های اجتماعی خود را بروزرسانی می کنید سعی کنید عکس هایی مرتبط با مطلب ارسالی خود در آنها بگذارید. آلبوم های عکس درست کنید و آنها را به اشتراک بگذارید. از عکس های جذاب استفاده کنید و سعی کنید عکس هایی با بیشترین کیفیت را ارسال کنید. همچنین، در صورت نیاز فراموش نکنید که به منبع عکس مربوطه هم لینک بدهید.

عدم بروزرسانی مداوم

Not updating regularly 1 - اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

اکثراً فکر می کنیم که داشتن یک عکس پروفایل با کیفیت و جذاب، یک عکس کاور خیلی خوب  یا داشتن یک متن درباره ما (About us) می تواند باعث حل تمامی مشکلات شود، اما این تنها بخش کوچکی از کار است. بروزرسانی مداوم یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک صفحه در بین تمامی رقبای خود در شبکه های اجتماعی است. داشتن توضیحات، درباره ما، عکس پروفایل یا عکس کاور به تنهایی چاره ساز نیست.

راه حل: باید سعی کنید به طور مداوم مطالب جدیدی با خلاقیت و جذابیت بسیار زیاد ارسال کنید و این روند را روزانه ادامه دهید تا به نتایجی قابل قبول دست پیدا کنید. با در پیش گرفتن این روش می توانید پیشرفت خود را قطعی کنید. همچنین با بررسی و تحلیل و آنالیز مطالب ارسالی و میزان علاقمندی کاربران به مطالب، می توانید بفهمید که چه مطالبی کاربران شما را تحت تاثیر قرار داده است.

جمع بندی

با دوری کردن از این موارد و در پیش گرفتن روند صحیح ارسال مطالب و بروزرسانی شبکه های اجتماعی می توانید کسب و کار و تجارت خود را به نحو احسن به مخاطبان خود معرفی کنید و همچنین رشد روز افزون آن را تضمین بخشید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که از این اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران آنها را تکرار می کنند دوری کنید. و یا اگر می خواهید از دردسر این همه مسائل در رابطه با مدیریت محتوا و استراتژی بازاریابی آنلاین دوری کنید کافیست با یک شرکت همکاری کنید تا مسئولیت مدیریت تمامی این مشکلات را بر عهده بگیرد و آن را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا