شهری

بررسی مشخصات فنی پژو 301

پژو 301 عضو جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو است که گفته می‌شود، با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی پژو 301

شرکت پژو خودروی سدان 301 را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. پیشرانه‌ی اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب‌بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود.

اما پیشرانه‌ی دوم با چهار سیلندر، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانه‌ی یادشده می‌تواند تولید کند، ۱۴۹ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این پیشرانه با دو نوع جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته و خودکار ۶ سرعته قابل سفارش است. احتمال زیادی برای تولید پژو 301 در ایران با پیشرانه‌ی ۱۱۳ اسب‌بخار، وجود دارد.

شرکت سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه‌ مک‌فرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.

طراحی بدنه و کابین پژو 301

نمای خارجی پژو 301 جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، در جلو‌پنجره‌ دیده می‌شود؛ این بخش اکنون کوچک‌تر و عریض‌تر است و هماهنگی بیشتری با سایر بخش‌های خودرو دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجره‌ی آن نصب شده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچه‌ی ورود هوا فرم کشیده‌ای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغ‌های LED هستند؛ پژو چراغ‌های مه‌شکن را نیز زیر این چراغ‌ها نصب کرده است.

eb51c9a9 311d 41ef bb64 bc7530b847e0 - بررسی مشخصات فنی پژو 301

سپر جلوی پژو 301 جدید، حجیم‌تر از نسل گذشته‌ی آن است و این موضوع ظاهر تهاجمی‌تری به خودرو می‌بخشد. این روند افزایش حجم، روی کاپوت خودرو نیز ادامه پیدا کرده است؛ خطوط روی کاپوت و انحناهای روی آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری عضلانی به خودرو می‌بخشند. فرم چراغ‌های این خودرو نیز تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آن‌ها اضافه شده، طراحی 301 بیش‌ازپیش به سدان لوکس پژو 508 نزدیک شده است.

در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیره‌ی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبه‌ی چراغ‌ها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ‌ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخ‌‌ها نیز شاهد خطوط برجسته‌ای هستیم.

لبه‌ی کاپوت عقب خودرو کمی به سمت بالا کشیده شده و ظاهر جذابی به خودرو بخشیده است. پژو سپر عقب خودرو را نیز به‌گونه‌ای طراحی کرده است که حجیم به‌ نظر برسد. اما نکته‌ی جالب توجه در نمای عقب خودرو که نسبت به نسل پیشینش به‌صورت قابل توجهی دچار تغییر شده است. این چراغ‌ها اکنون کشیده‌تر شده و ظاهری سه‌بعدی به خود گرفته‌اند، ضمن آن که طراحی آن‌ها بسیار جذاب‌تر از نسل قبل شده است.

fa3813ee 0f87 4e70 8901 e54fee5bf93b - بررسی مشخصات فنی پژو 301

نمای داخلی خودرو طراحی ساده و در عین حال مدرنی دارد. بخش عمده‌ای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتا مسطحی تشکیل می‌دهد؛ اما در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومترشمار، سرعت‌سنج و نمایشگری را در بر گرفته است که اطلاعات سفر را به‌نمایش می‌گذارد. در بخش‌هایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیره‌ی درها، از سطوحی به‌ رنگ مشکی براق استفاده شده است.

052d5441 0459 4640 85b9 f5a232a6164a - بررسی مشخصات فنی پژو 301

غربیلک فرمان خودرو ظاهری اسپرت دارد و بخش پایین آن مسطح‌ و به رنگ مشکی براق است. کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جای‌لیوان را درکنار دنده‌ی خودرو، در خود جای داده است. بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی می‌کند.

صندلی‌های ردیف عقب، امکان تاشدن با نسبت ۶۰/۴۰ را دارا هستند. صندوق بار خودرو، فضایی به‌حجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ این حجم با تاکردن صندلی‌ها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد، ضمن آن که زیر پنل صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.

پژو 301 در عین اینکه طراحی ساده‌ای دارد، اما با الگو گرفتن از برادر بزرگ‌تر خود، اکنون ظاهری شیک و باوقار دارد و با وجود بدنه‌ی کوچک، خود را به‌عنوان محصولی قدرتمند با امکانات رفاهی متعدد معرفی می‌کند. در صورتی که ایران‌خودرو نسخه‌ی فیس‌لیفت 301 را به بازار وارد کند، قطعا این خودرو در بخش طراحی دربرابر رقبای نامتناسب چینی و ایرانی خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

امکانات رفاهی پژو 301

پژو 301 از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن خوکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد.

c635b86e 2b3a 42cb 91f8 653425447a46 - بررسی مشخصات فنی پژو 301

سیستم سرگرمی پژو 301 شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB ،AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay ،Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو 301 در نظر گرفته است.

301 شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تأمین کند.

ایمنی پژو 301

شرکت پژو نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک و درنهایت کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو 301 از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

b2dc6e1e cb71 49e4 8bb2 8958a684105e - بررسی مشخصات فنی پژو 301

پژو 301 در تست‌های سال ۲۰۱۴ مؤسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ی ایمنی شده است که نتیجه‌ی چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

  • محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۷۱٪
  • محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
  • محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ی قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو 301 تعلق دارد و هنوز نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی آن مورد بررسی قرار نگرفته است. بااین‌حال پیش‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

امتیاز شما

مچکریم

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن